احترام به پرچم

پرچم تاریخچه بسیار طولانی دارد و نماد ملی کشور هر سرزمینی در طول تاریخ برحسب شرایط گوناگون تغییر کرده است. نمادهای ملی کشورها کاربردهای فراوانی دارد و هر کشور و سازمانی برای خود نماد و سمبل خاصی را انتخاب کرده که بیانگر فعالیت های آن است. نماد ملی کشور در دوران جنگ و صلح کاربردهای فراوانی داشته اند.

منشاء احترام به پرچم

پرچم هر کشوری برای مردم آن کشور محترم است، و به عنوان نماد برای هر کشوری به کار می رود.احترام به پرچم در دوران قدیم بیشتر در جنگ ها کاربرد داشت.

تاریخچه

استفاده از آن در دوران صلح یا جنگ به دوران باستان بر می گردد. همه تمدن های باستان از نماد ملی کشور به گونه ای استفاده می کردند.

نماد ملی کشور همیشه نماد همبستگی بین لشکریان به شمار می رفتند و به همین دلیل است که در در جنگ ها یکی از اهداف دشمن، کشتن پرچمدار بوده است.  ولی تاکنون مشخص نشده که چه کسی آن را برای اولین بار اختراع کرد و آن را بوجود آورد.

نماد ملی ایران به درفش کاویانی شهرت داشت. دلیل آن بود این بود که در آن زمان کاوه آهنگر بر علیه ستمگر زمان خود که ضحاک نام داشت قیام کرد و از پیش بند خود در نماد ملی ایران استفاده کرد که در نهایت به پرچم کاوه ای ها شهرت یافت. درفش کاویانی در جنگ ایران و اعراب نیز مشهور بود

استفاده از پرچم از دوران باستان تا عصرجدید

اهمیت در مسابقات ورزشی و رویدادهای سیاسی

امروزه هر کشوری که در مسابقات بین المللی شرکت می کند نماد ملی خود را نیز حمل می کند. در ابتدای هر مسابقه، آهنگ ملی ، همراه با به اهتزاز درآمدن پرچم آن کشور نواخته می شود و به احترام آن ، ورزشکاران از جایگاه خود برخاسته و حتی آهنگ کشور خود را نیز زمزمه می کنند.

در رویدادهای سیاسی نیز نماد ملی هر کشوری روی میز نماینده آن کشور گذاشته می شود و نمایندگان کشور در هر رویداد سیاسی با نماد ملی خود حضور پیدا می کنند.

نشان دهنده شرایط اقلیمی هر کشور

هر کشوری فرهنگ، نگرش و فلسفه خاص خود را دارد و همه این ها در نهایت در نماد ملی خود منعکس می کند، حتی نشان دهنده شرایط جغرافیایی و آب و هوای هر کشوری است.

سیر تکاملی پرچم کشورها

پرچم کشورها در سیر زمانی تاریخ متحول شده اند و تا به نماد فعلی رسیده اند. به طور مثال پرچم ایران در ابتدا به گونه دیگری بود و در وسط شیر و خورشید وجود داشت، که بعد از انقلاب اسلامی نماد شیر و خورشید به کلمه الله تغییر یافت.

نماد ملی کشور سایر کشورها نیز چنین روندی را داشته اند.حتی به تازگی دولت استرالیا اعلام کرده که نماد کشور انگلستان را از نماد ملی کشور خود حذف خواهد کرد به خاطر این که به استقلال سیاسی دست یافته است.

پرچم کشورها در هر منطقه جغرافیایی و هر دوره زمانی تغییر کرده است و تحولات سیاسی مهم ترین عامل تغییر آن بوده است

پرچم کشورها در طول تاریخ تغییر کرده،سیر تغییر پرچم ایران ازابتدا

نتایج آتش زدن و لگدمال کردن

امروزه پرچم در رویدادهای سیاسی و ورزشی بسیار به چشم می خورد. آتش زدن و لگد مال کردن نماد ملی هر کشوری کار پسندیده ای نیست و در کل کارایی نیز ندارد بخاطر این که خود کشور وجود دارد و این چنین رفتارهای ناشایستی فقط کارهای بچگانه تلقی می شود.

پرچم در دریا نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. حتی در زندگی و مرگ افراد نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و برای استفاده این نماد ملی کشورها در داخل دریاها قوانین خاصی وضع شده است. پرچم هر کشوری در داخل دریا نماد ملی آن کشور تلقی می شود.

کلیه کشتی های تجاری و جنگی با پرچم شناسایی می شوند. وقتی یک کشتی جنگی به همراه با پرچم کشور وارد مرزهای آبی کشور دیگری می شود بدین معنی است که قصد جنگ با آن کشور دارد، به همین دلیل برای ورود هر گونه کشتی جنگی یا تجاری هر کشوری به مرزهای کشور دیگر قوانین خاصی وضع شد.

حتی برای قایق هایی که کالاهای تجاری را حمل می کنند قرار بر این شد که نشانه و پرچم خود را نیز به همراه داشته باشند. باید براساس قوانین عبور از آب های بین المللی حداقل نام کشور خود را به صورت حروف الفبا بر بدنه کشتی یا قایق حک کنند.

ابعاد 

پرچم هر کشوری به شکل مستطیل است. البته می تواند به اشکال دیگری مانند مربع‌، مثلث یا هر شکل دیگری نیز باشد.

گاهی اوقات تولید و تهیه پرچم کشوری بسیار گران تمام می شود به همین دلیل تصویری از آن نماد ملی کشور تهیه می شود.

امروزه هر سازمان و ارگانی در داخل کشور پرچمی برای خود تهیه می کند تا بدین وسیله موجودیت خود را به اثبات برساند.

به طور مثال شرکت های تولیدی و نهادها و هتل ها پرچم خود را روی پارچه چاپ کرده و بر سر در ورودی خود یا بر بالاترین نقطه ساختمان اداری یا تولیدی خود نصب می کنند تا مشخص شود که شرکت یا هتل مزبور در آن ناحیه مشغول به فعالیت است.

بنابراین برای بسیاری از شرکتها وجود پرچم رومیزی و یا پرچم تشریفات که در سفارتخانه ها و ارگانهای خاصی استفاده می شود را جزء ملزومات در نهاد یا اداره محسوب می کنند و اقدام به خرید پرچم در ابعاد مناسب می نمایند.

پرچم در مسابقات ورزشی مانند اتومبیل رانی و اسب دوانی و دوومیدانی کاربرد دارد

کاربردها

نماد ملی کشورها کاربردهای فراوانی دارند. در مسابقات ورزشی به خصوص اتومبیل رانی و اسب دوانی یا انواع ورزش های دو ، نماد رد شدن اولین نفر با پرچمی نشان داده می شود.

حتی برای ورود قطاری به منطقه مسکونی، راه بندها پایین آورده می شود و با نماد پارچه ای رنگی به رانندگان و سایر افراد پیاده اطلاع رسانی می شود که به خط عبور قطار نزدیک نشوند.

در مورد تیک آف و لندینگ هواپیمای مسافری یا جنگی نیز، اپراتوری نماد رنگی را تکان می دهد که شرایط برای بلندشدن یا فرود آن مهیاست و می تواند کار خود را به انجام برساند.

در دوران قدیم که هنوز چراغ راهنمایی و رانندگی وجود نداشت، پلیس های راهنمایی و رانندگی با نمادهای رنگی در میادین و تقاطع ها حضور داشتند و رانندگان را با حرکت نماد پارچه ای رنگی نسبت به تردد راهنمایی می کردند.

مفاهیم و معانی نمادهای رنگی

گاهی اوقات به خصوص در مسابقات یا به هنگام امورات مهم مثل تردد ماشین ها و افراد، نمادها به صورت تک رنگ چاپ می شوند و هر رنگی نشانگر حرکتی است به طور مثال نماد پارچه ای قرمز در راهنمایی و رانندگی به معنا عدم عبور و تردد است و نماد پارچه ای سبز، نیز به معنا و مفهوم تردد و عبور است و نماد پارچه ای با رنگ زرد به معنای احتیاط در تردد است.

پرچم حتی در امورات حیاتی تر مانند نجات جان انسان ها نیز کاربرد دارد و آتش نشانان و پزشکان مکررر از آن استفاده می کنند.

 

نتیجه گیری

پرچم تاریخچه بسیاری طولانی دارد و نماد ملی کشور هر کشوری در طول تاریخ برحسب شرایط گوناگون تغییر کرده است. نمادهای ملی کشورها کاربردهای فراوانی دارد و هر کشور و سازمانی برای خود نماد و سمبل خاصی را انتخاب کرده که بیانگر فعالیت های آن است.

نماد ملی کشور در دوران جنگ و صلح کاربردهای فراوانی داشته اند و نماد پارچه ای سفید نشانه صلح بوده و هدف قراردادن کسی که این نماد پارچه ای را در دست دارد عمل انسانی شمرده نمی شود.

امروزه برای حرکت کلیه وسایل نقلیه از نمادهای تمام رنگی یا رنگی استفاده می شود تا مردم و سایر افرادی که در صحنه حضور دارند نسبت به حرکت آن ها آگاه شده و در اطراف آن حضور نداشته باشند تا ضرر جانی یا مالی متوجه آن ها نشود.

پرچم ها در دریا نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و ورود هر گونه کشتی جنگی به مرزهای کشور دیگر، تمایل به جنگ تلقی می شود و لازم است که سربازان کشور از مرزهای دریایی آن کشور دفاع و حراست کنند.

هر پرچمی معنا و مفهوم خاصی دارد و با مطالعه تاریخچه آن می توان به معنا و مفهوم آن پی برد. پرچم های سازمان هایی مانند هلال احمر و صلیب سرخ نیز از همین روند پیروی می کند.

پرچم  سه رنگ نماد ملی کشور ایران رنگ سفید نشانه صلح است

البته طراحان گرافیکی باید در ابتدا معنا و مفهوم کار سازمان را متوجه شده و بر حسب مفهوم مرکزی آن پرچمی را طراحی کنند که بیانگر کار همان سازمان باشد.

شاید جالب باشد برای خیلی از کاربران که مکانی آنلاین و اینترنتی برای سفارش انواع پرچم وجود داشته باشد . سایت پرشین نوین پرچم در اقدامی جدید و منحصر به فرد شروع به فعالیت در چاپ پرچم ، فروش پرچم در انواع پرچم کشورها مخصوصا پرچم ایران عزیزمان در ابعاد و اندازه های متفاوت کرده است .برای اطلاع از مدلها و کاربردهای مختلف میتوانید به قسمت فروشگاه سایت مراجعه کرده و از انواع خدمات در نظر گرفته برای کاربران آگاه شوید.

اشتراک
بالا
پشتیبانی آنلاین